Το αντικείμενο με το οποίο καταπιάνεται η παρούσα εργασία είναι η βραχύβια πορεία της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και η παράλληλη ζωή του Bauhaus. Με την εστίαση κυρίως στο δεύτερο ερευνάται η σχέση της πολιτικής με την τέχνη και κατ’ επέκταση την αρχιτεκτονική. Η γοητεία που ασκεί η Δημοκρατία της Βαϊμάρης είναι μεγάλη και τα αίτια αυτής ποικίλλουν: Το ξέσπασμα την ίδια χρονιά της Σοβιετικής Επανάστασης με πολύ διαφορετικό πολιτικό πρόγραμμα. Η προσπάθεια οικοδόμησης μιας νέας κοινωνίας σε ένα κατεστραμμένο οικονομικά και ηθικά κράτος μετά από την ήττα στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο. Η πύκνωση του πολιτικού χρόνου και τέλος η ταυτόχρονη ύπαρξη και διαπάλη των τριών βασικών πολιτικών εκφράσεων της νεωτερικότητας (κομμουνισμός, σοσιαλδημοκρατία, ναζισμός) συνθέτουν μια πολύπλοκη και ενδιαφέρουσα εικόνα.
Μέσα σε αυτήν την δυναμική κατάσταση διαμορφώθηκαν οι συνθήκες για την ανάπτυξη και την εδραίωση της νεωτερικότητας στην τέχνη. Σουρεαλισμός, dada και κυρίως εξπρεσιονισμός ήταν τα κυρίαρχα καλλιτεχνικά ρεύματα. Στην αρχιτεκτονική επικρατεί το μοντέρνο, που όλες του οι εκδοχές έχουν ως αφετηρία τον κοινωνικό προβληματισμό από τη μία και τη γοητεία της μηχανής από την άλλη. Μελετάται το Bauhaus, μια σχολή που πρέσβευε την ενοποίηση τέχνης και τεχνικής και την ολοκλήρωσή τους μέσα από την αρχιτεκτονική. Με το Bauhaus να βρίσκεται στην καρδιά της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας δεν έλειψαν οι ιδεολογικές διαφορές και οι πολιτικές συγκρούσεις. Αυτές είναι που εξετάζει η συγκεκριμένη εργασία και δομείται με βάση την εναλλαγή των διευθυντών της σχολής, που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο με την παρουσία τους.
Οι ιδεολογικές και πολιτικές διεργασίες που έπλασαν το μοντέρνο κίνημα μελετώνται στα στενά όρια ενός κράτους, της Γερμανίας και ειδικότερα μιας σχολής σχεδιασμού, του Bauhaus για να αναχθούν στη συνέχεια στο συνολικό πλαίσιο της αρχιτεκτονικής, να συγκριθούν και να δοκιμαστούν στο σημερινό, δραματικό, υπό κρίση πολιτικό σκηνικό.
ΕΦΗΜΕΡΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
Η μεγάλη καλλιτεχνική και πνευματική άνθιση που χαρακτήρισε τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης δεν μπορεί να ιδωθεί αποκομμένη από την οικονομική και πολιτική ιστορία της περιόδου. Η συμπύκνωση του ιστορικού χρόνου, η πολυσημία και η αντιφατικότητα της περιόδου 1919-1933, τη διατηρεί στο επίκεντρο του παγκόσμιου ερευνητικού ενδιαφέροντος. Τα πρόσωπα, από τη Rosa Luxemburg ως τον Hitler, εξακολουθούν να γοητεύουν και να φοβίζουν, ενώ η έκρηξη του πληθωρισμού στο πεδίο της οικονομίας, η οποία συνδέθηκε με την άνοδο του φασισμού, αξιοποιείται ακόμη και σήμερα, 80 χρόνια μετά, για την ερμηνεία της στάσης που τηρεί η Γερμανία στην ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Τα πολιτικά και οικονομικά διδάγματα της Βαϊμάρης συνυπάρχουν ως ζωντανό σώμα στη σύγχρονη επιστήμη με τη σημαντική πολιτισμική της κληρονομία.